dackia
autosell

Sverige har näst dyraste dieselpriset i Europa

Fel bilval kan kosta dig tusenlappar extra per år. Den oberoende nybilsguiden FACIT.com listar de bränslesnålaste bilarna.

Sverige placerar sig i toppen av de länder som har högst bränslepris i Europa. Enligt branschorganisationen BilSweden är drygt 6 av 10 nysålda bilar dieslar, vilket gör det extra intressant att titta på hur bränsleförbrukningen skiljer sig mellan olika bilmodeller. Nybilsguiden FACIT.com har gått igenom närmare 4 000 nybilsversioner på den svenska marknaden och resultatet visar att bränsleförbrukningen skiljer sig mellan märke och modell.

– Det är lätt att stirra sig blind på bilens inköpspris, men med dagens bränslepriser bör man definitivt titta noggrannare på vad bilen drar per mil. Vår undersökning visar att det skiljer nära 8 000 kronor per år mellan den snålaste och törstigaste bilen i t.ex. *kombiklassen,  säger Victor Dahlborg, VD på nybilsguiden FACIT.com

De nya bilarna har blivit bränsleeffektivare

Visst kan det vara lockande att köpa en äldre och billigare bil, men det blir allt viktigare att titta på bilens totalekonomi. De nya miljöbilarna är skattebefriade i fem år och flera bilmärken erbjuder nu allt längre nybilsgarantier. Detta i kombination med effektivare och bränslesnålare motorer gör att det många gånger kan löna sig att köpa en ny bil istället för en begagnad bil.

– Vi har studerat några vanliga bilmodeller och tittat på bränsleförbrukningen idag jämfört med samma modell år 2009. Det är inte ovanligt att föregångarna drog upp till 40% mer bränsle. Sett över en treårsperiod kan detta motsvara upp till 15 000 kronor i dyrare bränslekostnader, säger Dahlborg.

Topplistor olika karosstyper

Topp 5 – Dieselbilarna med lägst bränsleförbrukning¨

Topp 5 – Diesel Familjebussarna som drar minst

Topp 5 – Diesel SUV:arna som drar minst

Källa: Nybilsguiden FACIT.com

För mer information kontakta: Victor Dahlborg, VD FACIT
victor.dahlborg@facit.com, mobil 0709 25 35 95<

Om undersökningen

FACIT.com har gått igenom de 3 800 bilversionerna som säljs på den svenska marknaden för att studera bränsleförbrukningen för de bilar som drivs på Diesel respektive Blyfritt. Informationen baseras på data från den 26 september 2012.  Dieselpriset som ligger till grund för uträkningen är hämtad från www.energy.eu och är så kallade ”bensinmackspriser” inklusive moms.

Om FACIT

FACIT.com är Sveriges första märkesoberoende köpguide för helt nya bilar där du kan söka och jämföra nya bilar. Företaget har sitt huvudsäte i Stockholm. För ytterligare information, vänligen besök

* Exemplet baserar sig på ett typfall där man kör 2000 mil per år samt ett  dieselpris på 14,64 kr/liter från källan www.energy.eu från den 27 september 2012.