autosell

FACIT.com Full Tank Challenge. Till franska rivieran på en tank?!

Måndag den 8 juli skall två bilbloggare från nybilsguiden FACIT.com testa om det är möjligt att ta sig drygt 180 mil på en tank. Tidigare i sommar gick FACIT.com ut med resultatet av en undersökning om hur långt man kan komma på en tank. Över 4000 bilversioner gicks igenom och vinnaren blev Peugeot 508 1,6 e-HDi MCP Active Sky Edition med sina 1800 km på en tank. Uppmärksamheten kring undersökningen var mycket stor och publicerades i bland annat Aftonbladet, Vi Bilägare, DI, SvD, Expressen och AutoMotor&Sport.

Men det var framförallt i kommentarsfälten som diskussionerna om undersökningen började ta fart. Många ifrågasatte om det verkligen går att ta sig så långt på en tank som biltillverkarna uppger. Handlar det bara om fabrikstester eller orimliga förutsättningar som inte går att uppnå i det verkligheten av oss vanliga förare?

Bilbloggare utmanar biltillverkarna

Två bloggare som skriver på FACIT.com, skall nu prova om det verkligen går att ta sig 180 mil på en tank? Här kommer en liten närmare presentation av dom.

Åsa Wallenrud – alias ”Lilla Gumman”

Har provkört bilar länge och skrivit om det för FACIT.com och hennes skrivande är målande och handlar om så mycket mer än bara siffror och teknisk fakta. Åsa älskar när det går snabbt och vill först iväg vid rödljusen men hon tar detta uppdrag på fullaste uppdrag och är väldigt inriktad på att nå målet. Under Full Tank Challenge kommer Åsa att ratta vinnarbilen i testet Peugeot 508 1,6 e-HDi MCP Acktive SKY Edition.

Håkan Nilsson

På FACIT.com bloggar Håkan framförallt om Premiumbilar. Han har en matchvikt på 110 kg fördelade på 197 cm i strumplästen.
Håkan kommer köra en av de fyra Volvobilarna som kom med på topp 10-listan; en Volvo V60 1.6 D2 115 S/S. Ett långt förflutet inom bilbranschen och har nött många mil bakom ratten i Europa kan Håkan lägga till sina erfarenheter.

Sträckan är Köpenhamn – Saint-Tropez på en tank, vilket mäter 188 mil enligt Google Maps. Åsa och Håkan kommer att värma upp sin körteknik och lära känna sina bilar genom Sverige. Väl nere i Karslunde utanför Köpenhamn så kommer mätarna att nollställas.Här börjar FACIT.com Full Tank Challenge! Så här ser färdplanen ut och ni kan följa Åsa och Håkan på Twitter #fulltankchallenge eller på FACIT.com/fulltankchallenge (släpps senare i veckan)

Välkommen till pressträff innan starten måndag den 8 juli!

Klockan 8:00 finns Åsa och Håkan på plats utanför Nationalmuseum med bilarna. Här möter dom pressen innan starten. Efter pressträffen så har dom 680 km på sig ner till Köpenhamn att lära känna sina bilar riktigt ordentligt. Vi kallar detta för uppvärmningssträckan.

Första sträckan måndag 8 juli

Köpenhamn – Lübeck 248 km (via Rødby -Puttgarden)

I Köpenhamn så nollar dom sina mätare och fyller på sin tank och i Lübeck så sker även första övernattningen.

Andra sträckan tisdag 9 juli

Lübeck – Nancy 799 km (ack. 1047 km)

Den andra etappen går via Luxembourg. Anledningen är att slippa alla Tysklands vägarbeten med tillhörande långa köer.
Franska motorvägarna är i stort sett fria från vägarbeten under sommaren och levererar en jämnare körning. Här tillkommer dock vägtullar. I Nancy gör våra förare sin andra övernattning.

Sista sträckan  onsdag 10 juli

Nancy – Saint-Tropez 831 km (ack. 1878)

Den sista etappen är den svåraste. Inte bara därför att mängden bränsle minskat betydligt utan även därför att de sista 5 milen går över ett bergsmassiv, Alpes des Maures mellan motorvägen och Saint-Tropez. Denna sträcka av smala, klättrande vägar, utmanar verkligen förbrukningen. Når Åsa och/eller Håkan detta slutmål, har de inte bara bevisat att det är möjligt att köra 188 mil på en full tank, utan slagit tillverkarnas förbrukningssiffror. Karta från Google på rutten FullTankChallenge

Bilarna som du kommer längst på en tank från undersökning i juni:

Märke/Modell/Version

OPEL Insignia 2.0 CDTI 160 S/S Edition 5d

HYUNDAI i40 1.7 CRDi/115 BlueDrive Select Kombi

Om FACIT.com

FACIT.com är ett gratis verktyg för konsumenter som skall köpa ny bil men ännu inte bestämt sig. FACIT.com är oberoende från bilindustrin och hjälper nybilsköpare att göra ett bra och genomtänkt bilköp genom köpguider, jämförelsetjänster samt tips från bloggare. Samtliga bilar sålda i Sverige och samtliga återförsäljare i landet finns representerade på sajten. Företaget har sitt huvudsäte i Stockholm. Bakom företaget står förutom grundarna, inkubatorn STING – Stockholm Innovation and Growth, Stockholms Stad, KTH och ett nätverk av investerare och affärsänglar.

Besök oss gärna på:
FACIT INTERNATIONAL AB